SEOlium:
Rand, ai făcut atâtea lucruri frumoase și totuși nu ai absolvit nici măcar facultatea. Atunci când lumea (nu cei din domeniul SEO) te întreabă despre profesia ta – ce le răspunzi?
Rand Fishkin:
De obicei spun că lucrez în domeniul IT sau marketing. Și dacă vor să afle mai multe informații (ceea ce se întâmplă rar, cu părere de rău – n-aș spune că aceste profesii sunt deosebit de interesante pentru majoritatea oamenilor din afara domeniului), atunci le explic că am fondat o companie ce produce software pentru oamenii din marketing, ca să-i ajute să rankeze mai bine în Google.
SEOlium:
De ce ai scris cartea Lost and Founder?
Rand Fishkin:
Trei motive importante:
- Ador conversațiile dintre antreprenori și fondatori (sau potențiali fondatori) pe care le avem atunci când ieșim la o cafea și facem schimb de povești triste și experiențe dureroase. Am vrut să duc conversația la un alt nivel – să-i ajut pe alții să calce mai puține greble, sau, cel puțin, nu pe acelea pe care am călcat și eu.
- Scrisul a fost dintotdeauna un remediu terapeutic pentru mine. Sper că împărtășirea acestor istorii să prevină unele experiențe emoționale dificile, care însoțesc un parcurs antreprenorial (mai ales unul marcat de pași greșiți, așa cum este cel al meu).
- Aveam nevoie de un proiect în care eu să fiu singurul responsabil. În ultimii ani la Moz, o parte atât de mare din activitatea mea a depins de o mulțime de programatori, manageri de produs, tot felul de manageri ierarhici, oameni din marketing etc. Mi-am dorit un proiect al cărui succes sau eșec să depindă numai de mine.
Mi-a luat un an să scriu varianta de pe maculator, apoi încă un an s-o scot în capăt cu redactarea, reviziile, designul coperții, tiparul și lucrările de pregătire a lansării. Să scrii o carte presupune multă muncă, dar e ceva ce aduce o satisfacție enormă. Obiectivul meu cu Lost and Founder este să-i ajut pe alții să vadă o realitate despre care majoritatea antreprenorilor începători sau experimentați, din frică sau jenă, preferă să nu vorbească. De fapt aceasta este transparența adevărată.
SEOlium:
Ești un om care creează (articole de blog, startupuri, instrumente SEO, conținut video etc.). Ai avut vreodată pană de inspirație, ca în filmul The Grand Budapest Hotel 🙂 Există tratament pentru așa ceva?
Rand Fishkin:
Categoric! În timp ce scriam Lost and Founder, se întâmpla adesea să am zile în care nu reușeam să scriu nimic, și de supărare mă răzbunam pe tastatură, chiar dacă deadline-ul era după colț. Alteori puteam scrie alineat după alineat. Scrisul e ceva ciudat – uneori poți planifica și 10 ore pentru lucru, fără niciun rezultat, iar alteori poți găsi 45 de minute libere într-o după-amiază și zdrobi 5 pagini de calitate superioară. Asta pur și simplu sfidează logica. Acum înțeleg de ce atâția scriitori consideră că inspirația lor este controlată de forțe magice.
Iar în ce privește un ”tratament” pentru o criză de inspirație… Nu există tratament. Există doar voința de a produce orice, inclusiv un rahat total. Apoi voința de a arunca la gunoi acel rahat. Și în sfârșit – voința de a te auto-pedepsi prin evitarea oricăror sarcini cu excepția scrisului. Nu-i de mirare că citatul lui Hemingway rezonează cu atâția oameni:
”Să scrii este foarte simplu. Tot ce trebuie să faci este să te așezi la mașina de scris și să sângeri.”
SEOlium:
Lost and Founder este despre eșecuri, răbdare și ambiție. Ce ne poți spune despre prețul pe care l-ai plătit pentru aceste lecții? Ce i-ai spune lui Rand de 20 de ani?
Rand Fishkin:
De fapt asta i-aș și spune – Lost and Founder. Este manualul ce mi-a lipsit și pe care aș fi vrut să mi-l dau. Sper că acum va prinde bine și multor altora.
Ce ține de prețul plătit – greșelile mele antreprenoriale îi costă foarte mult pe cei de la Moz, inclusiv investitorii, angajații și clienții săi. Aceștia au pierdut timp și bani, dar și prieteni sau încrederea în oameni, precum și ocazia de a face altceva cu viața lor personală sau profesională. Acestea fiind spuse consider că în ciuda greșelilor mele, Moz a fost totuși un loc excelent pentru foarte mulți oameni, un loc pentru care mulți clienți sau angajați sunt recunoscători că a existat, în ciuda deciziilor mele proaste.
SEOlium:
Ne poți arăta un citat sau un fragment preferat din cartea ta?
Rand Fishkin:
Acesta este al treilea sau poate chiar al patrulea fragment preferat, dar este unul dintre puținele crâmpeie ce au sens în afara unui context mai larg. Îl găsiți în
Capitolul 13: Ar trebui să vindeți afacerea cât mai devreme? Da, probabil.
So here we are as founders, stuck in the middle. Take an early exit and be branded a sellout who couldn’t hack it and went for the early money. Reject that same offer only to struggle in the years ahead and you’re an overambitious fool who recklessly turned down a sure thing. Play for the IPO path and you face interminable struggles and the stark reality that less than 5% of VC-backed companies ever make it.
What’s a founder to do?
SEOlium:
Te-ai gândit vreodată să termini facultatea, eventual să devii un profesor? Ce pasiuni mai ai, cu excepția familiei, SEO, afacerilor și călătoriilor?
Rand Fishkin:
Nu m-am gândit niciodată să mă întorc la școală 🙂 Pur și simplu nu ne potrivim. Evident că
Geraldine este marea mea dragoste; pot petrece ore în șir pur și simplu stând cu ea. Mai am și o mână de prieteni dragi cu care-mi place să petrec timpul atunci când pot. În rest – sunt destul de pasionat de mâncare și gătit, iar ocazional mă mai fură cărțile (cel mai des cele din genul mister). Probabil mai târziu, după ce (sper) voi avea o libertate și flexibilitate financiară mai mare – voi depune mai mult efort pentru a descoperi și alte activități interesante.
SEOlium:
Rand – cât de grea este povara de a fi influencer? Care sunt avantajele și dezavantajele de a fi o persoană notorie într-un anumit domeniu?
Rand Fishkin:
Nu cred că este o povară, însă cu siguranță este o responsabilitate (cel puțin eu așa cred) de a-i ajuta pe alții, de a aduce o doză de plus valoare în domeniul respectiv prin prezența ta, de a amplifica vocile care merită să fie auzite, dar nu au această șansă încă. Dacă nu faci aceste lucruri – nu prea cred că meriți să-ți păstrezi această ”influență”.
În ce privește avantajele și dezavantajele – există mai multe avantaje. Ai posibilitatea să te faci auzit. Ai ocazia să intri în contact cu oamenii care altfel nu ți-ar răspunde nici la email. Adesea există avantaje financiare (sau posibilitatea lor). Un singur mare dezavantaj este că vizibilitatea vine uneori cu reacții extrem de negative din partea unor grupuri mici de oameni. Aceasta poate avea uneori un impact îngrozitor, mai ales în cazul femeilor (care primesc de 10 ori mai multe amenințări decât bărbații, și de regulă – mult mai insistente).
SEOlium:
Să trecem puțin la SparkToro. Ne povestești câte ceva despre acest proiect – ce este și când ne putem aștepta să vedem instrumentul?
Rand Fishkin:
Ideea din spatele SparkToro nu este nouă – cum găsim oamenii și publicațiile ce influențează publicul meu țintă? După mine, aceasta încă nu a fost transformată într-un produs dedicat și robust, ceea ce m-a și condus către SparkToro. Am lucrat alături de atâția marketologi, la proiecte și companii de toate mărimile, și am văzut cât de frustrați putem să fim din cauza acestui proces de căutare intensivă, ce poate avea un impact atât de mare asupra gradului de succes sau eșec al unei campanii de marketing.
Ideea de bază este să construim o bază uriașă de date cu profiluri folosind informații online publice așa încât să putem oferi soluții bune acestei probleme într-o manieră automatizată. Dacă vrei să afli ce podcasturi ascultă de obicei amatorii de mașini clasice sau la ce conferințe și evenimente participă chimiștii ori cu ce conturi de Twitter interacționează cel mai des experții în cocktailuri artizanale – te ajută SparkToro.
Probabil va mai dura 9-12 luni până când toolul va fi gata. Nu-i simplu să rezolvi această problemă.
SEOlium:
Câți oameni s-au abonat deja la acest instrument?
Rand Fishkin:
Păi… instrumentul nu este încă gata, de aceea – teoretic nimeni. Dar avem o grămadă de oameni (puțin peste 3000) ce s-au înscris pentru
notificări. De asemenea există câteva zeci de companii sau agenții care ne-au spus că vor să ne fie primii clienți, lucru ce ne flatează nespus de mult, dar mai ales – ne confirmă cât de dureroasă este această problemă.
SEOlium:
Vei face și ceva similar cu Whiteboard Friday?
Rand Fishkin:
Cu siguranță voi lucra la vreun soi de conținut periodic, dar acesta nu va fi o copie fidelă a Whiteboard Friday, până când, sau dacă, Moz nu va decide să renunțe la această rubrică.
SEOlium:
Există un plan de afaceri strict și un program încărcat sau îți lași pasiunea să-ți dicteze sarcinile zilnice?
Rand Fishkin:
O combinație, de fapt. Până acum am fost foarte ocupat cu aspectele ce țin de organizare: legale, contabile, fiscale, salariale, asigurare etc. Chiar și aceste elemente de bază consumă foarte mult timp. Celălalt aspect important este colectarea de fonduri, ceea ce presupune anumite formalități – trebuie să întocmești o ofertă convingătoare, să iei legătura cu persoanele potrivite, să vii cu o poveste susținută de date concrete etc.
De asemenea multe zile se împart între promovarea SparkToro și Lost and Founder – articole de blog, podcasturi, interviuri (chiar și acesta!) etc. Dar voi încercă să le combin cumva, așa încât să rămân productiv.
SEOlium:
Dar cum ai defini succesul SparkToro?
Rand Fishkin:
Înainte de toate aș vrea să construiesc un produs pe care oamenii îl adoră și vor să-l folosească pentru a rezolva această problemă. Acesta este scopul primordial. Mai departe – vom vedea ce fel de câștiguri vom avea sau cum se va dezvolta. Vom îndrepta afacerea în direcția care aduce cea mai mare valoare oamenilor care o îndrăgesc.
SEOlium:
Și… ne putem aștepta la o redirecționare de tip 301 către www.spark.com în câțiva ani 🙂 ?
Rand Fishkin:
Hehe! Nu prea cred.
SEOlium:
Ne poți arăta și câteva poze cu noul tău birou?
Rand Fishkin:
Sigur! Iată-l aici în spatele meu:
SEOlium:
Ai nevoie și de un slogan 🙂 Te-ai gândit deja la ceva?
Rand Fishkin:
Încă nu. Înainte să meșterim ceva, aș vrea să mă asigur că știm puțin mai bine cine este publicul nostru și în ce constă valoarea ofertei pe care o propunem.
SEOlium:
Dacă ai putea – te-ai întoarce vreodată la Moz?
Rand Fishkin:
Încă sunt președintele consiliului de administrație al Moz, deci practic mai sunt implicat. Însă este greu să-mi închipui că mă întorc acolo în calitate de angajat full-time în viitorul apropiat, dar probabil n-ar trebui să exclud definitiv nicio opțiune.
SEOlium:
Ce alte planuri mai ai pentru 2018?
Rand Fishkin:
Să construiesc compania, să dau o mână de ajutor la promovarea cărții, să răspund la emailuri, să călătoresc și țin discursuri, să gătesc bucate deosebite, să fiu un soț iubitor și un bun prieten. Nu cred că aș putea face mai mult decât atât timp de un an 😊
SEOlium:
Care a fost cel mai bun sfat pe care l-ai primit și ce ai vrea să transmiți abonaților tăi?
Rand Fishkin:
Acum mulți ani, pe vremea când mă ajuta să lansez Moz, bunicul meu mi-a spus:
“Fii modest și ajută-i pe alții fără a aștepta ceva în schimb”
Majoritatea lucrurilor frumoase din carierea mea s-au întâmplat când am ascultat de acest sfat, iar cele mai urâte lucruri – atunci când am deviat de la el.